PROJEKT WYSTAWY MAGRITTE I FOTOGRAFIA
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
PROJEKT WYSTAWY MAGRITTE I FOTOGRAFIA
Wierność obrazów. René Magritte i fotografia. Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
18.04.2012 - 10.06.2012
Projekt wystawy: Malwina Antoniszczak, Monika Bielak
Kurator wystawy: Natalia Żak
Rysunki: Bogdan Achimescu
O projekcie wystawy:
Fotografie prezentowane na wystawie to prywatny zbiór Magritte’a. Niektóre z nich to szkice do obrazów, inne to portrety znajomych, na wielu jest sam Magritte. Projektując scenografię wystawy starałyśmy się oddać ten, szkicowy, prywatny charakter kolekcji. Ściany galerii potraktowałyśmy jak strony ze szkicownika artysty. Dla podpisów do zdjęć wybrałyśmy krój pisma przypominający pismo odręczne, motyw, który pojawia się na wielu obrazach Magritte’a. Pozostałym tekstom nadałyśmy kształty obłoków, również zaczerpnięte z Magritte’a. Starałyśmy się również stworzyć rodzaj wizualnego dialogu z fotografiami, zaprojektowałyśmy serię rysunków, które uzupełniają lub komentują wybrane zdjęcia. Zaprosiłyśmy do współpracy Bogdana Achimescu który rysował bezpośrednio na ścianach galerii.
Ekspozycja została zorganizowana przez Międzynarodowe Centrum Kultury i Przedstawicielstwo Walonia-Bruksela w Warszawie.
Wystawa włączona do programu festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie 2012
O wystawie:
René Magritte to jeden z najbardziej znanych twórców z kręgu surrealizmu. Poetyckie, przepełnione nastrojową atmosferą prace, na których zwykłe z pozoru przedmioty zyskują niezwykłą aurę i intrygujący charakter, zapewniły artyście nie tylko miejsce wśród klasyków XX wieku, ale również w kulturze popularnej, która na własny użytek przejęła szereg najbardziej rozpoznawalnych motywów z jego twórczości.
Obok malartswa twórca uprawiał także fotografię, choć ta część jego dorobku przez długi czas pozostawała nieznana.
Wystawa w Międzynarodowym Centrum Kultury pokazuje kilkadziesiąt zdjęć powstałych w latach 1928–1955 – materiał, który po raz pierwszy został upubliczniony dopiero po śmierci malarza i wciąż pozostaje niedostatecznie odkryty.
Na fotografiach element artystycznej kreacji łączy się z prywatnym, intymnym światem twórcy i jego najbliższych. Magritte przedstawiał przede wszystkim żonę Georgette – zarazem muzę i jedyną modelkę – oraz przyjaciół i równocześnie współtwórców surrealizmu belgijskiego – poetów i pisarzy – Louisa Scutenaire’a, jego żonę Irène Hamoir, Paula Nougé, Marcela Lecomte’a, Marcela Marïena Camille’a Goemansa i Paula Colineta. Scutenaire w katalogu do pierwszej fotograficznej wystawy artysty w następujący sposób opisywał te realizacje: W wolnym czasie René Magritte ze szczególnym upodobaniem ustawiał ludzi, swoją żonę, czy przyjaciół w zaaranżowanych przez siebie fikcyjnych sytuacjach. (…) Odbywało się to dokładnie w taki sam sposób, w jaki artysta żonglował elementami przedstawianymi na obrazach, tworząc z nich „inny świat”.
Powstałe podczas wspólnych podróży i niezobowiązujących spotkań fotografie łączą w sobie dadaistyczny żart, humor, atmosferę burleski z charakterystyczną dla płócien Magritte’a aurą i często wykorzystywanymi motywami.
Kilkadziesiąt zebranych na wystawie zdjęć uzupełnią amatorskie filmy malarza z lat pięćdziesiątych oraz wczesny rysunek i powstała pod koniec życia artysty litografia Trzy jabłka przedstawiająca jeden z jego ulubionych motywów.
«